X

سردخانه مخصوص نگهداری گوشت

09128951640 کارشناس فروش
سردخانه گوشت
سرد خانه گوشت یکی از انواع سرد خانه های تولید شده در صنایع برودتی کولست می باشد که دارای کیفیتی فوق العاده بالا و از جمله با کیفیت ترین و معتبر ترین محصولات عرضه شده به بازار می باشد. این سرد خانه تولیدشده در مجموعه ی کولست دارای قطعات تولیدی بسیار مرغوب از معتبر ترین برند های دنیا می باشد.
یخچال صنعتی کولست
یخچال صنعتی کولست

سردخانه گوشت 

سردخانه گوشت یکی از انواع سردخانه گوشت می باشد که برای نگهداری انواع گوشت از جمله مرغ، تخم مرغ، ماهی و... مورد استفاده قرار می گیرد این سرد خانه در ابعاد مختلف توسط صنایع برودتی کولست ساخته می شود این سردخانه برای نگهداری گوشت از نوع سرد و یخ زده استفاده می شود. 

انواع سرد خانه گوشت

سردخانه گوشت دارای دو نوع  سردخانه زیر صفر و بالای صفر می باشد: 

  • سردخانه گوشت زیر صفر درجه 

  • سردخانه گوشت بالای صفر درجه 

قیمت سردخانه متحرک گوشت زیر صفر درجه

سردخانه ی گوشت بالای صفر

سردخانه گوشت بالای صفر درجه که انواع گوشت را به طور سرد و در مدت زمان کوته نگهداری می کند و قادر است انواع گوشت را در مدت زمان یک هفته الی دو هفته درنگهداری و زخیره کند دمای این سردخانه از 0 تا مثبت 15 درجه می باشد و اغلب از این نوع سردخانه در صنایع و مشاغلی که در مدت زمان کوتاه بلافاصله نیاز به مصرف گوشت دارند، بیشتر بکار گرفته می شود. 

سردخانه گوشت پایین صفر

در سردخانه زیر صفر گوشت که قادر است انواع گوشت را به طور طولانی مدت و به طور منجمد و یخ زده نگهداری می کند، انواع گوشت گوسفندی، گاو، مرغ و... را نگهداری می کنند. حداقل دمای داخل این سردخانه گوشت منفی 35 درجه بوده و قادر است ماه ها گوشت را در آن ها نگهداری کرد. 

 

تجهیزات سردخانه گوشت

  • بهداشت

برخی ویژگی‌های گوشت سالم عبارت اند از  :

  • بدون بوی بد ترشیدگی و غیرطبیعی
  • بدون لکه‌های غیرطبیعی و اثر ضربه یا خون‌مردگی
  • بدون بوی بد در هنگام پختن یا خوردن گوشت
  • دارای ظاهر و رنگ طبیعی
  • حمل و نقل آن با وسایل نقلیه ی دارای سردخانه انجام شده باشد
  • عدم شل شدن بیش از اندازه و چسبندگی

قیمت سردخانه گوشت متحرک

حفظ و نگهداری گوشت قرمز در سردخانه (گوشت گوسفند، بز، گاو و گوساله)

یکی از متداول ترین روش های حفظ و نگهداری از گوشت، روش سرد کردن ان است. یکی از به روز ترین روش‌های خنک کردن گوشت دراستفاده ازسردخانه گوشت قرمزمی باشد که روش فوق سرد نام دارد. در این روش دمای گوشت با سرعت بسیار زیادی تا نزدیک نقطه انجماد کاهش پیدا می‌کند، سپس در دمایی کمی بالاتر از دمای نقطه انجماد نگهداری می‌شود. سرد کردن گوشت هر چه سریع‌تر رخ دهد، میکروارگانیسم‌های مزوفیل فرصت کمتری برای رشد و فعالیت پیدا خواهند کرد. پس از کشتار دام دمای داخلی لاشه حدودا 38 درجه سلسیوس می باشد و پس از مرگ بر اثر فعل و انفعالات شیمیایی بی‌هواری دما ی ان تا 40 درجه نیز افزایش میابد. به همین دلیل گوشت باید بالافاصله پس از کشتار خنک شود و دمای ان کاهش پیدا کند به این جهت که میکروارگانیسم‌ها فرصتی برای رشد و فعالیت کردن پیدا نکنند. در سالن‌های پیش سرمایش کشتارگاه گوشت قرمز، با استفاده از سردکننده‌های مکانیکی علاوه بر خارج شدن حرارت از گوشت، تغییرات بعد از کشتار نیز متوقف می‌شود.

لیست قیمت سرد خانه گوشت زیر صفر درجه

روش های بکار رفته در کشور های مختلف متفاوت می باشد. برای حفظ و نگهداری از گوشت در کشورهای مختلف، معیارهای مختلفی برای مقدار مناسب دما، میزان رطوبت نسبی و سرعت جریان هوای استفاده شده موجود می باشد. این معیارها به نظرات کارشناسان گوشت، مهندسان تبرید و همچنین نحوه‌ی عملکرد تجهیزات  سرمازا بستگی دارد. در فرآیند سرد کردن گوشت باید به 3 را مورد توجه قرلر گیرد : 

سرد خانه گوشت صنعتی زیر صفر درجه

  • گوشت قرمزبه دلیل حساسیت بالا و به سرعت واکش دادنش با دما و در نهایت به سرعت فاسد شدن باید در دمای کاملا پایین نگهداری شود تا باکتری‌ها و قارچ‌هایی که سبب فساد شدن گوشت می شوند در آن رشد و تکثیرنکرده و منجر به پدیده‌ی گندیدگی استخوان نشوند. باکتری‌های مسبب گندیدگی استخوان بی‌هوازی و عمدتاً از دسته کلستریدیوم‌ها می  باشند. اگر لاشه بعد از کشتار به شیوه‌ای نامناسب و غیر اصولی سرد شود، این باکتری‌ها فرصت رشد و تکثیر و فعالیت پیدا کرده و معمولاً باعث ایجاد بوی گندیدگی در بخش‌های عمیق بافت نزدیک استخوان خواهند شد.  همچنین اغلب در آن ناحیه رنگ گوشت تغییر کرده و به رنگ سبزخواهد شد.  پدیده ی گندیدگی استخوان بیشتر در گوشت گاو مشاهده می‌شود. برای جلوگیری ازاین نوع  فساد باید لاشه دام پس از کشتار بسرعت تا کمتر از 20 درجه سلسیوس سرد شود. توصیه شده است دمای قسمت‌های عمیق ران حداکثر 20 ساعت پس از کشتار تا 15 درجه سلسیوس یا حتی کمتر از این درجه سرد شود.
  • همان طور که قسمت بالا نیز به ان اشاره شد  ا نجماد باید حتما به سرع و در مدت زمان مناسب رخ دهد نه آهسته.  بافت گوشتی که به صورت آهسته منجمد شود هنگام مصرف و رفع انجماد تغییر کرده و حالتی گسسته پیدا می  کند در نتیجه این نوع گوشت نه مطلوب عرضه به بازار بوده و نه نگهداری باکیفیتی خواهد داشت. 

دمای نگهداری گوشت در سرد خانه

  • همانطور که ذکر شد روش سرد کردن سریع در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است. ولی باید توجه داشت که کاهش دمای لاشه‌ها در 24 ساعت اول بعد از کشتار باید تا یک حد خاصی باشد، در غیر این صورت قرار گرفتن در معرض جریان بسیار سریع هوا یا دمای بسیار کم باعث بروز عارضه‌ای به نام کوتاه شدگی عضله در گوشت می‌شود. چنانچه لاشه دام بعد از کشتار به سرعت سرد شود، یا به طور کلی می‌توان گفت اگر دمای گوشت در کمتر از 10 ساعت بعد از کشتار تا دمای 10 درجه سلسیوس یا کمتر سرد شود، عضلات سفت و کوتاه خواهند شد که به این پدیده کوتاه شدن عضله به دلیل سرما می گویند.  یکی از روش های متداول و رایج  برای جلوگیری از این مسئله سرد کردن به روش دو مرحله‌ای می  باشد، یعنی ابتدا سرد کردن مقدماتی و سپس نگهداری در سالن سردخانه گوشت قرمز. سرد کردن به روش مقدماتی به این صورت میباشد که لاشه گوشت گاو، دمای عمق ران برای لاشه‌ای به وزن 300 کیلوگرم تا 10 درجه سانتی گراد در مدت 20 ساعت یا کمتر بعد از کشتار سرد شود. فرآیند سرد کردن مقدماتی 18 تا 24 ساعت زمان می‌برد. سپس لاشه را به سالن نگهداری با دمای صفر تا 2 درجه سلسیوس منتقل می‌کنند. در مجموع فرآیند سرد کردن از لحظه کشتار به مدت 24 تا 72 ساعت زمان خواهد برد. دمای مورد نیاز برای نگهداری از گوشت بین 1.4 تا 2.2 است که دماهای پایین‌تر ترجیح داده می‌شوند. یکی از روش‌های دیگر برای پیشگیری از کوتاه شدن عضله تحریک الکتریکی لاشه است. این راه‌حل باعث می‌شود واکنش‌های مربوط با جمود نعشی سریع‌تر رخ دهند. بعد از تحریک الکتریکی این امکان وجود دارد که لاشه را بتوان به سرعت سرد کرد بی آنکه کوتاه شدن عضله رخ دهد.

طراحی و احداث سرد خانه گوشت

نگهداری از گوشت در هوای محتوی ازن یا دی اکسید کربن در سردخانه

در صورتی که گوشت در هوایی حاوی ازن یا دی اکسید کربن نگهداری شود، زمان نگهداری به نسب افزایش یافته و طولانی‌تر می  شود. برای ایجادعدم تغییر در زمان نگهداری گوشت می‌توان دما یا رطوبت نسبی را افزایش داد. مطالعات تجربی بسیاری در مورد نگهداری از گوشت در شرایط دی اکسید کربن انجام شده است، ولی در عمل استفاده از این روش به صورت گسترده کاربرد ندارد.

افزایش دادن میزان گاز دی اکسید کربن در هوای انبار نگهداری باعث میشود تا از رشد و تکثیر میکروارگانیسم‌ها جلوگیری می کند، طبق مطالعات انجام شده متحققان به این نتیجه رسیده اند که نگهداری از گوشت تحت شرایط وجود گاز دی اکسید کربن در فضای سرد خانه صنعتی گوشت،ماندگاری گوشت  را تا دو  برابر  ا فزایش میدهد. ولی تشکیل مت‌ میوگلوبین (metmyglobin) را نیز افزایش می  د هد. تشکیل این ماده موجب می  شود ظاهر درخشان و رنگ طبیعی گوشت از بین برود. محققان رقم ها متفاوتی را برای غلظت مناسب این گاز بیان کرده‌اند. بطور کلی می‌توان گفت حداکثر 100درصد برای بیکن و 10 تا 30 درصد برای بیشتر گوشت‌ها توصیه شده است.

قیمت فروش سرد خانه گوشت  

ازن نیز برای بیشتر کردن زمان نگهداری استفاده می‌شود. با استفاده از 2.5 تا 3 ppm0(قسمت در میلیون) ازن در هوای سردخانه می‌توان مدت زمان نگهداری از گوشت را بیشتر کرد.  نگهداری در شرایط ازن در حداکثر 60 روز، در رطوبت نسبی 92 درصد و دمای 2.2 درجه سلسیوس، بدون مشاهده هیچ اثری از حالت چسبانکی شدن و رشد کپک‌ها گزارش شده است. ازن ماده‌ای اکسنده است و ممکن است موجب ایجاد طعم پیه مانند و تندی در چربی شود. مقدار ذکر شده‌ی ازن مانع رشد میکروارگانیسم‌ها می‌شود ولی برای توقف رشد میکروارگانیسم‌هایی که قبلاً رشد خود را آغاز کرده‌اند، به مقادیر بیشتری ازن نیاز است.

خرید سرد خانه گوشت

مراحل نگهداری از گوشت قرمز در سردخانه

کشتار دام‌ها و آماده کردن لاشه‌ها برای مرحله نگهداری در دمای پایین باید در زمان کوتاه و یکی پس از دیگری انجام شود. قبل انتقال به سردخانه، لاشه‌ها باید با آب سرد کاملا شسته شوند و سطح آنها با دستگاه تهویه و جریان طبیعی هوا کاملا خشک شود. گوشت گوسفند به صورت لاشه کامل به سردخانه گوشت منتقل می‌شود و گوشت گاو به صورت نیم لاشه یا ربع لاشه. باید دقت شود تعداد لاشه‌هایی که در هر انبار سردخانه قرار می‌گیرد بیشتر از ظرفیت آن نباشد زیرا گوشت‌ها باید به صورت آویزان و مجزا روی ریل قرار بگیرند و جریان هوا به خوبی بین آنها برقرار شود. در صورتی که لاشه‌ها به هم بچسبند، ناحیه اتصال آنها به دلیل داشتن دما و رطوبت بیشتر آماده فساد خواهد بود. اگر هوای سردخانه به مقدار حداکثر 10درصد محتوی دی اکسید کربن باشد، مدت زمان نگهداری از اعداد این جدول 20درصد بیشتر خواهد شد.

سردخانه گوشت ارزان قیمت

نکات مهمی که در سرد کردن گوشت دام‌های مختلف باید در نظر گرفته شوند، به شرح زیر است:

  • سرد کردن بیش از حد سریع لاشه منجر به سفت شدن گوشت و رخ دادن پدیده‌ای به نام کوتاه شدن عضله می‌شود. به منظور جلوگیری از این اتفاق باید دمای لاشه در 10 سال اول پس از کشتار از10 درجه سلسیوس کمتر نشود.
  • هوای خروجی از سیستم‌های سرمازای سردخانه‌ها باید با حجم و ظرفیت فضای سردخانه متناسب باشد.
  • زمانی که منظور از سرد کردن گوشت رساندن دمای عمق لاشه به 1منفی درجه سلسیوس باشد، گوشت باید در دو مرحله سرد شود. در مرحله اول سطح لاشه، یعنی عمق 3 سانتیمتری گوشت، به دمای1منفی برسد. در مرحله دوم عمق لاشه به دمای 1منفی برسد.
  • فرآیند سرد کردن لاشه گوسفند 24 تا 48 ساعت و برای لاشه گاو 48 تا 72 ساعت زمان خواهد برد.
  • در اتاق‌های سرد رطوبت هوا باید بین 85 تا 92 درصد باشد.
  • اگر میزان رطوبت اتاق‌های سردخانه از حد استاندارد پایین‌تر باشد، ابتدا آب از قسمت‌های سطحی گوشت خارج می‌شود و سپس آب بافت‌های داخلی به سطح گوشت منتقل می‌شود. بنابراین وزن لاشه کم شده و گوشت نیز خشک به نظر خواهد رسید. اگر سرعت هوای سرد و رطوبت نسبی سردخانه گوشت مناسب باشد، باید وزن لاشه‌ها پس از 72 ساعت نگهداری در سردخانه نسبت به وزن اولیه خود، 2.5 % کمتر شده باشد. اگر فاکتورهای مختلف که میزان رطوبت مهمترین آنها است، مناسب نباشند، این کاهش وزن بیشتر خواهد شد.
  • اگر زمان نگهداری گوشت در سردخانه طولانی شود، یعنی بیش از چهار روز، امکان رشد باکتری و قارچ و شروع فساد گوشت آغاز خواهد شد.

سردخانه گوشت صنعتی

سوختگی ناشی از سرما در سرد خانه 

در این نوع سوختگی رنگ بخشی از گوشت متمایل به قهوه‌ای روشن خواهد شد. این وضعیت زمانی رخ خواهد داد که رطوبت نسبی داخل سردخانه کم باشد. در این حالت گوشت در معرض هوای خشک و سرد قرار خواهد گرفت و آب بافت‌های سطحی به شکل بلورهای یخ زده ریز از آن خارج می‌شود و به جای این آب ذرات ریز هوا وارد بافت گوشت خواهد شد و در طی مدت زمان نگهداری بافت و ساختمان گوشت را دچار تغییر شکل می‌کند. سوختگی ناشی از انجماد در سطح لاشه یا به صورت پراکنده یا به صورت پیوسته در یک منطقه وسیع مشاهده می‌شود. این سوختگی در قسمت‌هایی از گوشت که پوشش محافظت کننده نداشته باشند بیشتر دیده می‌شود. پوشش نایلونی بیشتر از پوشش کتانی میزان سوختگی در اثر سرما را کاهش می‌دهد.

دمای انجماد سردخانه گوشت

قسمت‌هایی از گوشت که دچار سوختگی در اثر سرما می‌شوند گاهی دیگر قابل مصرف نخواهند بود. چنانچه شدت این سوختگی زیاد شود گاهی به بافت‌های عمیق نیز سرایت می‌کند تا مرحله‌ای که ارزش کیفی و غذایی گوشت بطور کلی از دست می‌رود. در این شرایط رنگ نقاط سوخته شده از قرمز به قهوه‌ای تبدیل خواهد شد. سوختگی ناشی از سرما برگشت پذیر نیست، یعنی بافت‌ها مجددا آب را جذب نخواهند کرد، کیفیت و مزه آنها نیز به کلی تغییر می‌کند. لاشه دام‌های پیر بیشتر در معرض سوختگی ناشی از سرما هستند. همانطور که ذکر شد یکی از معایب مهم این نوع سوختگی کاهش وزن لاشه است.

  • دقت شود میزان متوسط رطوبت بین 95 الی90 درصد باشد.

قیمت سرد خانه صنعتی گوشت

معایب رطوبت بسیار بالای سردخانه گوشت

  • سریع تر شدن رشد باکتری‌ها و افزایش احتمال فشاد گوشت.
  • تجمع ذرات ریز آب و ایجاد مشکلات بهداشتی ناشی از آن در سردخانه، فریزر، تاسیسات و اتاق‌های بسته بندی گوشت.
  • کاهش تاثیرگذاری سیستم‌های سرمایشی.
  • جلوگیری از خروج آب اضافی لاشه‌ها.
  • ایجاد شرایط مناسب برای رشد و تکثیر قارچ و کپک بر روی سطوح گوناگون تاسیساتی.
  • فراهم شدن محیط ناسالم برای کارکنان.
  • بیشتر شدن احتمال خوردگی و تخریب وسایل و تاسیسات و سیستم ایزولاسیون.

ساخت و احداث سردخانه گوشت

معایب رطوبت پایین سردخانه گوشت

  • بیشتر شدن میزان کاهش وزن حین سرد کردن و نگهداری از گوشت.
  • رخ دادن تغییر رنگ لاشه و سوختگی ناشی از سرما، بخصوص برای لاشه‌های پیر و لاشه‌های لاغر.
  • کم شدن سرعت خروج گوشت از حالت انجماد.

 

لیست قیمت سرد خانه گوشت صنعتی

  • سایر روش‌های نگهداری از گوشت قرمز در سردخانه

علاوه بر سرد کردن روش‌های دیگری نیز برای نگهداری از گوشت وجود دارد که به نوع استفاده از گوشت بستگی دارند. کنسرو کردن، نمک سود کردن، دود دادن، خشک کردن و پرتودهی از جمله این روش‌ها هستند. البته این روش‌ها در مقایسه با سرد کردن از اهمیت کمتری در تجارت گوشت برخوردار هستند.

در بسته بندی لاشه می‌توان آن را برای چند لحظه از تونل بخار عبور داد یا چند لحظه داخل آب گرم فرو برد تا چروک‌های لفاف بسته بندی صاف شوند و از بین روند.

طراحی و ساخت سردخانه گوشت

انجماد با جریان هوای سرد

در این نوع انجماد، لاشه‌های بسته بندی شده در خلا قرار می‌گیرند و سپس داخل کارتن یا روی شانه‌های مخصوص چیده می‌شوند و داخل تونل هوای سرد انتقال داده می‌شوند. لاشه‌ها مسیر تونل را در مدت 2.5 تا 4 ساعت با سرعتی یکنواخت طی می‌کنند. در تونل، جریان هوای سرد با سرعتی بین 3 تا 6 متر بر ثانیه به لاشه‌ها برخورد می‌کند. دمای هوای سرد با وزن لاشه‌ها متناسب است و معمولا بین 35 منفی تا  45 منفی و گاهی 50 منفی درجه سلسیوس است. بعد این فرآیند، حرارتی بین 19منفی تا 23 منفی درجه در مرکز عضلات ایجاد خواهد شد. پس از انجماد در کارتن‌ها محکم بسته می‌شوند و به سردخانه گوشت مرغ انتقال داده خواهند شد.

خرید و احداث سردخانه گوشت

انجماد به روش غوطه‌ ور شدن

برای منجمد کردن لاشه بسته‌  بندی شده می‌توان می‌توان از محلول‌هایی استفاده کرد که نقطه انجماد پایین دارند. در این روش، لاشه‌ها داخل محلول منجمد کننده شناور می‌شوند ولی قبل از آن باید طوری بسته بندی شده باشند که به هیچ وجه با محلول تماس نداشته باشند. از جمله این محلول‌ها، محلول 29.9  درصد نمک کلرید کلسیم با نقطه انجمادی در حدود 55 منفی درجه است، همچنین متانول 50درصد با نقطه انجماد 42  منفی نیز استفاده می‌شود. برای رسیدن به نتیجه بهتر در این روش باید نکاتی رعایت شود:

  • لاشه به هیچ وجه با محلول تماس مستقیم نداشته باشد.
  • محلول منجمد کننده مرتبا با وسیله‌ای هم زده شود.‌
  • لاشه‌ها نباید در سطح محلول قرار گیرند بلکه باید درون آن کاملا غوطه ور شوند و مناسب‌تر این است که از یک سوی محلول وارد و از سمت دیگر خارج شوند تا تمام قسمت‌های آنها منجمد شود.
  • لاشه منجمد شده به این روش، پس از انجماد از محلول خارج و در زیر دوش آب سرد قرار می‌گیرند. سپس داخل کارتن قرار داده و به سردخانه می‌فرستند.

لیست قیمت سردخانه گوشت

 

مشخصات سردخانه گوشت 

 سردخانه گوشت دونار سرما در انواع سرد خانه کانکسی ، سرد خانه اتاقکی و سرد خانه صنعتی طراحی و تولید میشود و طراحی هر یک ازانواع این سردخانه ها بر اساس اصول مهندسی مربوطه به انها و با بهره گیری از قطعات با دوام و پربازده و از برترین و معتبر ترین برند های دنیا می باشد. مهمترین مشخصات سردخانه گوشت دونار سرماعبارتند از :

  • بهره گیری از بهترین کمپرسورهای ساخت اروپایی و از برند های معتبر دانفوس ، تکامسه و یا بیتزر
  • استفاده از اواپراتورهای بسیار با کیفیت
  • مجهز به تابلو برق تمام اتوماتیک اروپایی با نمایشگر دما و رطوبت و گیت های کنترل فشار
  • طراحی به صورت کارکرد با برق سه فاز
  • استفاده از ساندویچ پانل با ضخامت 10 الی 15 سانتی
  • مجهز به درب کشویی با عایق کامل
  • استفاده از سیستم سرمایشی فریونی 
  • طراحی دقیق و اصولی
  • بدنه مقاوم در برابر رطوبت و ضربه و آنتی باکتریال

 

قیمت صردخانه صنعتی گوشت

 

نوع گوشت دمای نگه داری در سردخانه زیر صفر دمای نگه داری در سردخانه بالای صفر رطوبت

 

در سردخانه زیر صفر

رطوبت در سردخانه بالای صفر مدت نگه داری به روز در حالت منجمد مدت نگه داری به روز در حالت بالای صفر
لاشه گاو و گامیش 18- صفر الی 7 درجه 90-95 88-92 360 5 روز
گوشت گاومیش یا گاو قطعه شده 18- صفر الی 4 درجه 90-95 88-92 360 5 الی 10 روز
لاشه درسته گوسفند و بز 18- صفر الی 7 درجه 90-95 85-95 270 3 روز
گوشت گوسفند و بز قطعه شده 18- صفر الی 4 درجه 90-95 85-95 270 5 الی 7 روز
لاشه درسته مرغان خانگی 18- صفر الی 4 درجه 85-90 85-90 360 2 الی 7 روز
گوشت مرغ قطعه شده 18- صفر الی 4 درجه 85-90 85-90 270 3 روز

 

سردخانه گوشت

نکات فروش صنایع برودتی کولست 

  • کلیه محصولات دارای 18 ماه گارانتی و 5 سال خدمات پس از فروش می باشند.
  • نحوه سفارش کالا از طریق سایت و تماس با کارشناسان فروش می باشد.
  • ارسال از طریق باربری به سراسر کشور 
  • صادرات به عراق

 



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
  • فرزان سلیمانی
    با تشکر از مقاله بسیار خوب و کاربردی آن مجموعه.
    • مدیر سایت

      ممنون از نظر مثبت شما دوست عزیز

تماس بگیرید