X

7 علت روشن نشدن یخچال + راهکار های حل مشکل

09128951640 کارشناس فروش
چرا یخچال روشن نمیشود؟
در مطلب می خواهیم علت کار نکردن یخچال، علایم سوختگی موتور یخچال، علت قطع و وصل شدن موتور یخچال، علت کار نکردن موتور یخچال و... را بررسی نماییم پس با ما در این مطلب همراه باشید.
یخچال صنعتی کولست
یخچال صنعتی کولست

چرا یخچال روشن نمی شود؟

علت روشن نشدن یخچال

شاید یک روز از خواب بیدار شوید و متوجه شوید که یخچال کار نمی کند. یا ممکن است یخچال در حین کار کردن باشد که به صورت اتفاقی خاموش شده و دیگر روشن نگردد. مطمئننا این مشکل شما را سردرگم خواهد کرد که چه اتفاقی برای یخچال من به وجود آمده است! 

  • علت روشن نشدن یخچال چیست؟ 
  • چرا لامپ یخچال روشن نمی شود؟
  • چرا یخچال خاموش نمیشود؟
  • چرا محافظ یخچال روشن نمیشود؟
  • چرا یخچال خاموش و روشن نمیشود؟
  • علت قطع و وصل شدن موتور یخچال چیست؟ 
  • علت روشن نشدن یخچال قدیمی چیست؟
  • علت کار نکرد یخچال چیست ؟ 
  • علائم سوختگی موتور یخچال چیست؟ 
  • چرا موتور یخچال روشن نمی شود؟ 

به طور کلی 7 دلیل برای روشن نشدن یخچال وجود دارد و علت روشن نشدن یخچال شما هر یک از این 7 مورد می تواند باشد. البته در جواب و پاسخ بع این پرسش که علت روشن نشدن یخچال چیت می توان دو عامل اصلی و مهم را گفت که خرابی موتور و بر یخچال می باشد ولی با این حال نحوه بروز مشکل در یخچال نیز بسیار مهم است. 

به عوان مثال اگر یخچال شما خاموش شده باشد و اکنون روشن نشود، علت روشن نشدن آن می تواند همان علت خاموش شدن آن باشد یا اگر یخچال شما یکسره کار کرده و پس از مدتی خاموش شود و دیگر روشن نشود باید به دنبال دلیل یکسره شدن آن باشید و باید مشکل یکسره کا کردن آن و خاموش نشدن آن را رفع نمایید. ما در ادامه این مطلب 6 دلیل مهم و اصلی روشن نشدن یخچال را بررسی می کنیم . اگر یخچال شما روشن نمی شود هر یک ار عوامل ذکر شده در زیر را بررسی نمایید و سپس در صورتی که قادر به رفع این مشکل نبودید از تمعیر کار مختصص یخچال بخواهید تا از آن بازدید نماید. 

 علت روشن نشدن یخچال

علت روشن نشدن یخچال چیست؟

  • مشکل در جریان برق ورودی به یخچال
  • خرابی موتور یا کمپرسور یخچال
  • خرابی برد الکترونیکی یخچال
  • اتصالات سیم کشی داخلی
  • ترموستات یخچال

1- ایراد در تامین برق یخچال

ساده ترین علت روشن شندن یخچال شما و کار نکردن آن می توان نرسیدن برق به دستگاه باشد در این صورت ممکن است مشکل از موادر مختلف زیر باشد. 

  1. ایراد در کابل یا سیم برق یخچال
  2. ایراد در پریز برق
  3. ایراد در کنتر برق یا پریدن فیوز

راه حل برای حل مشکل تامیل برق یخچال 

هر یکی از سه مورد ذکر شده را بررسی نماییدزیرا ممکن است که کابل با سیم برق یخچال به علت کشیدگی ییا پوسیدگی از قسمتی قطع شده باشد و یا به درستس در داخل پریز فشار داده نشده باشد . شما می تواند پریزه که یخچال به آن متصل است را با فاز متر یا وسیله برقی مانند سشوار تست کرده و از سالم بودن آن مطمئن شوید و سپس به سراغ کنترل برق و جعبه فیوز بروید و تست نمایید که همه چیز وصل باشد و فیوزتان اتصالی نداشته باشد یا فیوز نپریده باشد و یا نسوخته باشد. 

اگر پریز و کابل برق یخچال سامل باشد ولی جریان برق به آن نرسد و نمایشگر یا چراغ داخل یخچال خاموش باشد احتمال خرابی برد دستگاه یا خرابی و ایراد در سیم کشی داخل یخچالتان وجود دارد .

2- خرابی ترموستات

یکی از مشکلات رایج دیگر که ممکن است برای یخچال شما اتفاق بیافتد و باعث شود تا دیگر یخچال شما روشن نشود. ترموستات یخچال به هدف تنظیم دمای یخچال در در یخچال تعبیه شده است و در صورتی که دمای داخلیه یخچال از مقدار تنظیم شده تجاوز نماید، ترموستان به کمپرسور فرمان می دهد تا روشن شده و بنابراین خرابی ئ ایرد در ترموستات که یک قطعه بسیار حساس در یخچال می باشد و تقریبا زود دچار خرابی می شود، می توان علتی برای روشن نشدن یخچال یا فریزر شما باشد. 

اگر برق منزل شما قطع شده دو پس از مدتی مجددا وصل شود، اما هنوز یخچال شما روشن نمی شود و تنها دکمه پاور آن روشن می باشد لازم است ابتدا باسد یخچال را از برق کسیده و پس از 5 دقیقه دوباره به پریز برق متصل نمایید. حال اگر موتور یخچال رونش نمیشود. علت قطع و وصل شدن موتور یخچال را برسی نمایید که آیا برق به دسستگاه می رسد یا خیر . در صو.رتی که تامین برق یخچال دچار مشکل نباشدف احتمال سوختگی ترموستات وجود دارد که با تعویض آن این مشمل به سادگی حل می شود اما در صورتی که نرسیدن برق به دستگاه مشکل یخچال شما باشد در این صورت مشکل از جانب برد یخچالتان می باشد.

3- خرابی رله استارت، خازن یا اورلود

یکی دیگر از دلایل روشن نشدن یخچال می تواند به استارت نزدن موتور و یا نرسیدن برق به موتور یا کمپرسور مرتبط باشد در این صورت رله استارت و خازن های کمپرسور باید بررسی شده همچنین اورلود کمپرسور نیز باید بررسی شود . ممکن است ایراد ار برد دستگاه باشد.اگر در هنگام روشن شدن و استارت زدن موتور، صدای کلیک به گوشتان برسد و یخچال روشن نشود باید علت علت خرابی رله استارت یا خازن را بررسی نمایید و اگر نتواند استارت بزند باید رله و خازن را بررسی و در صورت لزون تعویض نمایید اما اگر استارت بزند ولی کمپرسور بلافاصله خاموش می شود. به این معناست که خرابی و ایراد از موتور یخچال می باشد.
اورلود قطعه است که برای ایمنی دستگاه در برابر جریان بیش از حد و گرمای زیاد کمپرسور تعبیه شده است اگر به هر دلیلی موتور یخچال داغ شود اورلود باعث می شود تا موتور یخچال خاموش شود در این حالت تا سرد شدن موتور، یخچال روشن نمی شود. اگر اورلود دچار مشکل و خرابی شده باشد ممکن است این اتفاق بدون گرم شدن موتور نیز رخ دهد بنابرایتن بررسی اورلود که در کنار رله و خازن که همگی در نزدیکی کمپرسور نصب شده اند لازم می باشد. 

4- ایراد در برد الکترونیکی

برد التریکی یمی از مهم ترین قطعات یخچال و فریزر می باشد که وظیفه کنترل تمامی بخش های و قطعات را بر عهده دارد. برد یخچال بر اثر نفوذ آب به داخل آن و یا رطوبت و فشار و نیرو در اثر ضربه، افزیش دما ئ حرارت و یا نوسان برق ممکن است دچار خرابی بشود حتی ممکن است تنها آی سی یا فیوزیا خازن موجود بر روی آن ایراد داشته باشد و یا سخوخته باشد و با تعویض آنها و تعمیر برد یخچالتان مشکل روشن نشدن آن بر طرف شودو البته که در برخی ار موارد تعمیر برد امکان نداشته و تنها تعویض برد الکتریکی امکان داشته باشد و با تعویض آن مشکل دستگاهتان رفع شود.
در برعی یخچال ها نیز باید از ترانس برای اتصال به برق استفاده نمایید. اگر دون ترانس یخچالتان متصل شود ممکن است کار کند. اما در بسیاری از موارد در مراتب بعدی که ترانس ااستفاده شود برد آسیب دیده و یخچال روشن نمی شود و یا یخچالتان خنک نمی کند. 

نکته: یکی دیگر از علت های روشن نشدن یخچال بعد از شستن ان اتفاق می افتد در نتیجه مشکل آن از خرابی برد و ترموستان می باشد در این شرایط پس از شست و شوی یخچال در مرحله اول که یخچال را به پریز برق متصل می کنید ممکن است فیوز لبپرد و در مرحل دوم با مشکل روشن نشدن یخچال روبه روبه شوید در هنگام نظافت یخچل از ریختن مستقیم آب به بر روی یخچال خود داری نمایید.

5- خرابی موتور یا کمپرسور

یکی دیگر از علت کار نکردن یخچال می تواند از موتور یخچال یا کمپرسور آن باشد . اگر موتور و یا کمپرسور یخچال شما روشن نمیشود . یخچال عملا فاقد استفاده می باشد اما از کجا باید متوجه این موضوع شویم مشکل از کمپرسور یا موتور یخچال می باشد ؟ 

برای پی برد به این سوال و علائم سوختگی موتور یخچال کافسیت تا درب یخچال را باز نمایید. اکر لامپ یخچال روشن شود اما هیچ صدایی از یخچال نیاید مشکل از موتور یخچالتان می باشد اگر یخچال شما دارای دیسپلی(Display) یا نمایشگر می باشد نیز در این حالت باید نمایشگر شما روشت شود با مشاهده این موارد می توانید به سادگی به خرابی موتور یخچال پی ببرید. 

در صورتی که موتور یا کمپر سور یخچالتان دچار خرابی شده باشد در نتیجه علت روشن نشدن ان کاملا واضح می باشد الته که خرابی موتور یکی از رایج ترین دلایل روشن نشدن یخچال می باشد . همچنین اکگر ناگهان یخچالتن خاموش شود و دیگرروشن نشودو یا روشن شدن آن مدت زمان طولی طول بکشدو مجددا روشن شود احتمال خرابی آن از جانت موتور یا کمپرسور می باشد. 

6- ایراد در سیم کشی داخلی

یکی از دلایل روشن نشدن یخچال و فریزر ها ایراد از سیم کشی های داخلی دستگاه می باشد. در این حالت ممکن است اتصالات قطعات مهم یخچال از جمله کمپرسور شل شده باشد یا قطع شده باشد . البته که احتما وقوع این مشکل بسیار کم است و در صورتی که مشکل روشن نشدن نشدن یخچال شما به موارد ذکر شده بالا مرتبط نباشد احتما دارد تا مشکل از سیم کشی داخلی یخچال شما باشد . در این شرایط شما باید از یک تعمیر کار ماهر و متخصص کمک بگیرید زیرا این مشکل به سادگی قابل تشخیص و نبوده و رفه آن نیز به این راحتی ها نمی باشد. 

7- خرابی تایمر دیفراست

یکی از دیگر مشکلاتی ممکن است در یخچال شما رخ داده بتاشد خرابی تایمر دیفراست می باشد. به طور کلی پس از اینکه یخچال پس از مدتی کار می کند و فضای داخل را خنک می کند به طور خودکار برای ذوب کردن برفک های روی کویل های اواپراتور اتومات کرده وسپس خاموش می شود. در این مدت هیتر دیفراست فعال می شود وشروع به کار می کند. قطعه ای که وظیفه تعیین زمان خاموش شدن موتور و روشن شدن هیتر را برعهده دارد، تایمر دیفراست می باشد.در نتیجه یک ازعلت های روشن نشدن کمپرسور یخچال می تواند خرابی تایمر دیفراست باشد که به خاموش نشدن هیتر و تمام نشدن سیکل دیفراست می انجامد. در این مواقع تنها با تعویض تایمر مشکل شما برطرف خواهد شد.

نکته پایانی 

در این مطلب در مورد 7 علت رایج روشن نشدن یخچال و راهکار های موجد برای هر کدام صحبت کردیم . برای رفع مشکل سریع و اصولی و جلوگیری از ایجادخسارات بیشتر حتما به توصیه های ما در این مطلب توجه کرده و از تعمیر کار متخصص کمک بگیرید. 



امتیاز شما به این مطلب چقدر است؟


ارسال نظر درباره این موضوع

Loading...
(اختیاری)
تماس بگیرید